Цікаві статті


Як знизити в дитини рівень стресу й тривоги

Дванадцять простих порад батькам, що допоможуть навчити дитину справлятися зі стресовими ситуаціями


Безсумнівно, почуття тривоги властиве не тільки дорослим, а й дітям. Його прояви виявляють практично у 20 % школярів. Однак ще більша кількість дітей переживають стрес, що не діагностується як тривожний розлад. Як же можна допомогти дітям знизити рівень стресу та тривоги?
1. Заохочуйте дітей дивитися страху в очі, а не уникати його
Якщо ми боїмось якоїсь стресової ситуації, то намагаємось уникати її. Але такий підхід не позбавляє нас від тривоги. Якщо дитина навчиться дивитися страху в очі, вона побачить, що поступово її тривога почне зменшуватись. Тіло не може тривалий час перебувати у тривожному стані, тому через якийсь час ми починаємо заспокоюватись. Як правило, тривога починає відступати через 20–45 хвилин після виникнення тривожної ситуації.
2. Поясніть дитині, що бути неідеальним – це нормально
Часто ми відчуваємо необхідність у тому, щоб наші діти досягли успіху у спорті, навчанні та інших сферах діяльності. Але іноді ми забуваємо, що діти повинні бути просто дітьми. Ось і виходить, що у школі головне отримувати оцінки, а не насолоджуватися навчанням і розумінням нових знань. Середній бал – це, звісно, добре, але можна і краще, й т. п. Усе це зовсім не означає, що прагнути до кращого не обов'язково. Треба спонукати дитину старанно ставитись до навчання, але при цьому розуміти та приймати її помилки й недоліки.
3. Зосередьтесь на позитивних аспектах
Дуже часто стурбовані й напружені діти можуть зануритись у негативні думки й самокритику. Усю свою увагу вони зосереджують на тому, що «склянка наполовину порожня», і турбуються через певні майбутні події. Чим більше ви будете акцентувати увагу на позитивних якостях своєї дитини й на позитивних аспектах ситуації, що склалась, тим легше їй буде самій зосередитись на позитивних емоціях.
4. Не забувайте про види діяльності, що сприяють розслабленню
Дітям потрібен час, щоб розслабитись і бути дітьми. На жаль, іноді навіть веселі види діяльності можуть бути цілком спрямовані на успіх і результат, а не на радість самого процесу. Дуже важливо, щоб дитина гралась і займалася чимось заради задоволення. Це можуть бути найрізноманітніші види діяльності: гра з іграшками, заняття спортом, малювання, чаювання або ж прості пустощі.
5. Сформулюйте свою модель психологічних реакцій і позитивного мислення
Ваша дитина завжди буде повторювати за вами. Якщо ви уникаєте стресових ситуацій, вона також буде всіляко ухилятись від них. Якщо ви подивитеся своїм страхам в очі, так зробить і ваша дитина. Якщо ви будете приділяти час собі та знаходити час для своїх інтересів, вона також зрозуміє, що турбота про себе є важливою частиною її життя. Якщо ви будете знаходити щось позитивне в різних ситуаціях, ваша дитина теж буде налаштовуватись позитивно. Діти наслідують поведінку своїх батьків. Тому якщо ви дбаєте про психологічне здоров'я дітей, обов'язково подбайте і про себе.
6. Винагороджуйте дитину за хоробрість
Якщо ваша дитина справляється зі своїми страхами, відзначте її похвалою, обіймами, якоюсь дрібницею на зразок наклейки або частування. Така форма мотивації не буде вважатись підкупом. Заохочуйте свою дитину, і вона буде намагатись не уникати стресових ситуацій.
7. Установіть режим сну
Визначте час, коли дитина буде лягати спати, і дотримуйтесь його навіть у вихідні. Придумайте якийсь приємний ритуал перед сном хвилин на 30–45 (наприклад, разом почитайте книгу або послухайте аудіоказку). Це допоможе дитині заспокоїтись після активного дня й легко заснути.
8. Нехай дитина не боїться проявляти неспокій
Якщо дитина каже, що їй тривожно чи страшно, не кажіть «Ні, не вигадуй», «Усе добре». Це нічим їй не допоможе. Швидше за все, це призведе до того, що дитина буде вважати, що ви не слухаєте або не розумієте її, і вона залишилась наодинці зі своїми хвилюваннями. Краще дайте відповідь на її занепокоєння словами «Ти виглядаєш трохи наляканим. Що тебе непокоїть?». Потім порозмовляйте про емоції та страхи дитини.
9. Допомагайте дитині вирішити проблему
Після того як ви запевнили, що вірите словам дитини, чуєте, про що вона каже, допоможіть їй вирішити цю проблему. Але це не означає, що ви повинні зробити все за неї. Ви повинні допомогти їй визначитися з можливими варіантами. Якщо ваша дитина може назвати кілька способів – чудово. Якщо ні, перерахуйте кілька можливих варіантів, і нехай вона вибере з них те рішення, яке, на її думку, буде найбільш сприятливим.
10. Зберігайте спокій
Діти звертають увагу на те, як реагують на певну ситуацію їхні батьки. Ми всі бачили, як спіткнувшись, маленька дитина відразу дивиться на батьків, щоб визначити, якою буде їхня реакція. Якщо батьки стурбовані, дитина заплаче. Це все тому, що малюк дивиться на реакцію батьків у тій чи іншій ситуації. Діти різного віку вловлюють емоції своїх батьків і реагують на них. Якщо ви хвилюєтеся, дитина відчує вашу тривогу й сама почне нервувати ще більше. Якщо ви хочете знизити рівень її тривоги, то повинні контролювати себе. Для цього ви можете розмовляти ще більш спокійним тоном або зробити кілька глибоких вдихів для розслаблення. Не забувайте і про свою міміку. Ваше обличчя повинно відображати спокій.
11. Виконуйте вправи для розслаблення
Іноді, щоб допомогти дитині знизити рівень стресу та тривоги, необхідні найпростіші вправи для розслаблення. Нехай дитина зробить кілька повільних, глибоких вдихів (проробляйте їх разом з нею, щоб ви дихали в одному ритмі). Або ж нехай вона уявить себе десь у тихому та приємному місці, наприклад, на пляжі чи в гамаку. Попросіть дитину закрити очі й уявити все до найдрібніших подробиць – звуки, запахи, відчуття.
Наприклад, закрийте очі й уявіть, що ви на пляжі. Прислухайтесь до шуму хвиль, які набігають і відпливають. Прислухайтесь до криків чайок. Зосередьте свою увагу на теплому піску під вашими ногами й на теплих променях сонця, які огортають теплом вашу шкіру. Ваша дитина може скористатись такою технікою розслаблення, як тільки відчує перші ознаки тривоги.
12. Ніколи не відступайте!
Справитися з тривогою та стресом – завдання непросте. У дітей дуже часто змінюється джерело тривоги. Іноді вам може здаватися, що ви тільки те й робите, що заспокоюєте свою дитину. Але якщо дитина буде регулярно застосовувати техніки для контролю рівня стресу та тривоги, то з часом навчиться справлятися зі стресовими ситуаціями. Головне – не відступати.

Як позбавити дитину від перфекціонізму

Стаття про те, чому перфекціонізм є настільки небажаною якістю та як його позбутись


Перфекціонізм отруює людям життя
Перфекціонізм зовсім не є якістю, здатною зробити людину щасливою. Хоча перфекціонізм не розглядається як клінічне захворювання, він здатний отруювати людям життя. Адже перфекціоністи схильні до депресії, тривоги й навіть до самогубства в тому випадку, коли їхні справи дійсно йдуть погано.
Багато людей помилково вважають, що перфекціонізм допомагає дітям піднятись на максимально високий рівень розвитку, навчання, досягнень у спорті, творчості чи будь-якій іншій обраній області. Однак такі досягнення не можна приписувати перфекціонізму, вони є результатом наполегливої праці. Перфекціонізм, навпаки, має тенденцію відволікати увагу від успіху.
  • Перфекціонізм викликає стійкий стан незадоволення, який постійно підживлюється потоком негативних емоцій, таких як страх, смуток, розчарування, хвилювання й переживання.
  • Якщо ви перфекціоніст, то, швидше за все, навіть не зможете насолодитися своїми успіхами, адже завжди буде те, що ви могли би зробити краще.
  • Невдача – не варіант для перфекціоністів, страх зазнати невдачі стає рушійною силою їхньої діяльності. Такий страх поглинає енергію людини – ту енергію, яку вона могла б витратити більш конструктивним способом, наприклад, на кращу якість навчання або творчості.
  • Перфекціоністи витрачають величезну кількість енергії на те, чого вони відчайдушно намагаються уникнути, адже невдачі та критику вони сприймають як катастрофу. Таке занепокоєння стає очевидною причиною їхніх невдач у спорті, навчанні та вирішенні соціальних проблем.
  • Перфекціонізм, як і будь-яке фіксоване мислення, утримує дітей від прийняття ризику й викликів. Але саме вони є одним з кращих способів просунутися від гарного до досконалішого.
  • Перфекціонізм спонукає дітей приховувати свої помилки й уникати конструктивного зворотного зв'язку – уникати критики. Але саме конструктивне сприйняття критики допомагає виправляти недоліки й досягати більшого.
Перфекціонізм – це не установка на високі очікування або успішність у починаннях. Ідеться про занепокоєння та страх перед помилками й думкою тих, хто вас оточує, – ось у чому корінь проблеми.
Як правило, діти не народжуються перфекціоністами, такими їх формує найближче оточення. Чим більший тиск мають батьки на своїх дітей, щоб ті досягали певних результатів, тим більшою мірою діти стають перфекціоністами.
Тому, якщо батьки помічають за собою поведінку, що провокує в дітей формування перфекціонізму, їм варто подумати про те, як припинити тиснути на дітей і не допускати цього в майбутньому. А для того, щоб усунути наслідки батьківської поведінки, треба допомогти дітям припинити бути перфекціоністами.
Як допомогти дитині припинити бути перфекціоністом
Найбільше перфекціоніст боїться невдачі. Найгірший сценарій для перфекціоніста – припуститись помилки, після чого про неї дізнаються інші люди (значущі люди).
Логіка перфекціоніста: «Якщо я припиню зациклюватися на тому, як бути досконалим, → я стану недосконалим → я буду відчувати себе жахливо».
Це, безумовно, помилкова логіка. Щоб відучити людину від перфекціонізму, треба показати їй, що коли вона зробить помилку чи зазнає невдачі, то нічого поганого не станеться, і вона не буде відчувати себе жахливо.
  • Перфекціоністи вважають, що їхня цінність залежить від рівня їхньої результативності, тому якщо вони не зроблять що-небудь добре, то знизиться їхня значущість. Ось чому вони думають, що коли спробують не бути досконалими, то будуть відчувати себе жахливо.
  • Перфекціоністи схильні думати, що нездатність досягти певних результатів серйозно послабить прихильність, увагу й навіть любов до них їхніх батьків і близьких.
Ось як допомогти перфекціоністу припинити бути таким:
1. Запропонуйте дитині певне завдання, що спровокує в неї появу перфекціонізму. Наприклад, попросіть її намалювати те, що вона ніколи не малювала раніше, – наприклад, дуб із розлогою кроною.
2. Попросіть її зробити це навмисно погано. Перфекціоніст мусить засвоїти урок: якщо він зазнає невдачі, нічого страшного не станеться.
3. Спитайте в дитини, що для неї означає те, що вона намалювала страшний і потворний дуб. Чи вважає вона, що це означає, що вона не є хорошим художником? Чи вважає вона, що оскільки не є хорошим художником, то вона нічого не варта? Що вона відчуває при цьому?
Розкажіть, як Томас Едісон зазнав понад 1000 невдач, перш ніж успішно створив електричну лампочку.
Допоможіть дитині зрозуміти й переконатись у тому, що вас не турбує, є вона хорошим художником чи ні, – ви любите її саме такою, якою вона є.
4. Спитайте в дитини про її відчуття зараз. Швидше за все, вона не почувається жахливо, а відчуває вашу любов і турботу. Укажіть їй на це: «Схоже, ти почуваєшся добре, навіть зазнавши невдачі в цій справі». Привітайте дитину з тим, що вона не побоялася спробувати щось нове й пішла на ризик.
5. Якщо буде потрібне повторне тренування, ви можете самі розробити доцільні сценарії з урахуванням особливостей вашої дитини, у такому випадку вони більше їй відповідатимуть, отже, будуть ефективніші. Головне – допоможіть дитині не брати все близько до серця.


Допомагаємо маляті подолати страх розлуки

Поради про те, як допомогти дитині ясельного віку подолати страх розлуки з батьками.


Ви боїтеся залишити свою дитину з нянею або в дитячому садочку й хочете підготувати її до розлуки? Практично всі батьки, які залишали малюка з вихователем, зіштовхувалися із жалібним виразом обличчя, ручками, що міцно вчепились у батьківські коліна, і стогонами, здатними розбити будь-яке любляче серце.
Це нормальна реакція дитини, в якої розвинена надійна прихильність до батьків. Так малюк висловлює протест проти розлуки з матір'ю або батьком, яку вважає просто жахливою. Згодом ваша дитина зрозуміє, що коли ви йдете, то завжди повертаєтесь, але в цьому віці вона ще не може повністю усвідомити це.
Малюки у відповідності зі своєю природою повинні проводити час із людьми, до яких вони відчувають прихильність: з батьками, старшими братами й сестрами, двоюрідними родичами, тітками, дядьками, бабусями й дідусями. Дитина не буде відчувати себе в цілковитій безпеці, доки не зблизиться зі своїм вихователем і не буде впевнена в тому, що ця людина зможе задовольнити її потреби. Тому ваше завдання полягає в тому, щоби знайти способи допомогти дитині налагодити контакт з вихователем і допомогти вихователю зрозуміти вашу дитину, щоб він міг подбати про малюка.
У цій статті описується програма із дванадцяти кроків, яка допоможе дитині легше переносити розлуку з вами.
1. Допоможіть дитині налагодити контакт з вихователем
Малюки ще не вміють обходитись без вас. Вони не відчувають себе в безпеці з іншими людьми. Єдиний спосіб допомогти малюку припинити засмучуватись із приводу того, що ви пішли – налагодити теплі стосунки між ним і вихователем.
Дитина в будь-якому випадку буде проявляти незадоволення, але вихователь повинен уміти заспокоїти її. Незадоволення малюка повинно бути короткочасним. Якщо дитина продовжує плакати протягом п'ятнадцяти хвилин, це означає, що вона не хоче приймати слова розради й підтримку від нової людини.
Як батьки можуть посприяти розвитку добрих стосунків між дитиною та її вихователем? По-перше, допоможіть дитині отримати позитивні враження від вихователя у вашій присутності. По-друге, продемонструйте їй власне тепле ставлення до цієї людини. По-третє, прикріпіть на холодильник фотографію, на якій вихователь тримає вашу дитину на руках, і часто по-дружньому звертайтесь до вихователя на фотографії («Олено Петрівно, ви здивуєтесь, коли моя донька покаже вам, як добре вона вміє сама мити руки!»). По-четверте, з натхненням розповідайте маляті про те, який чудовий у нього вихователь.
2. Допоможіть дитині адаптуватись до нової для неї обстановки
Перш ніж залишити малюка в дитячому садку самого, проведіть разом з ним кілька годин в його групі, робіть так протягом двох-трьох днів у ранкові години. Допоможіть йому налагодити стосунки з іншими дітьми й особливо з вихователем. Як тільки він залучиться до якого-небудь заняття, відійдіть убік, спостерігайте, але не втручайтесь.
3. Почніть з коротких періодів розлуки
Коли малюк звикне до нової обстановки й налагодить міцні стосунки з вихователем, почніть залишати його одного на короткий час – спочатку попрощайтесь, потім вийдіть і поверніться тільки тоді, коли малюк припинить плакати.
Якщо ви почнете з коротких періодів відсутності, то ваша дитина швидше зрозуміє, що ви завжди повертаєтесь, і почне звикати до розлуки з вами в міру того, як ви поступово станете збільшувати періоди своєї відсутності. Але постарайтесь не повертатися, доки дитина плаче, інакше вона вирішить, що плач може повернути вас, і їй буде важко відмовитись від такої ефективної стратегії!
4. Придумайте ритуал розставання
Наприклад, завжди читайте дитині коротке оповідання, потім обіймайте її й кажіть, як сильно ви її любите. Потім, коли ви повернетеся, віддайте дитину на руки вихователю та скажіть стандартну прощальну фразу «Я люблю тебе, ти любиш мене, сьогодні смуток нас обмине! Чудового дня!»). Дотримуйтеся цієї процедури щодня й не піддавайтеся спокусі подовжити її або скоротити за часом. Так ваш малюк буде точно знати, чого йому слід очікувати.
5. Залишайте дитині предмет, який допоможе їй заспокоїтись
Ідучи, залишайте дитині предмет, що належить вам, наприклад, свій шарф, який допоможе їй заспокоїтись. Не дивуйтесь, якщо дитина кине ваш предмет на підлогу, як тільки ви підете. Багато батьків радять залишати малюку листівку з сердечком або янголятком, але дитина, яка не відчуває надійної прихильності до батьків, навряд чи зможе знайти в ній розраду.
6. Допоможіть дитині зрозуміти, що відбувається
Словниковий запас дітей у цьому віці обмежений, але сприйняття та розуміння досить розвинені. Якщо ви заспокоїте малюка, пояснивши, що станеться, це допоможе йому впоратися зі своєю тривогою. Залишаючи дитину, розповідайте їй про те, як весело й цікаво вона буде проводити час вашої відсутності:
  • «Спочатку я почитаю тобі книжку. Потім ми підемо до Олени Петрівни, вона візьме тебе на руки. Я скажу тобі: «Бувай! Бувай!». Після цього я піду на роботу й буду махати тобі рукою, а ви з Оленою Петрівною будете махати мені з вікна. Потім Олена Петрівна дасть тобі твою улюблену іграшку, і ви разом будете весело гратись. Спочатку тобі може бути сумно, та ігри піднімуть твій настрій. Потім усі діти будуть снідати. Після сніданку ви підете на вулицю, а ще будете щось ліпити із пластиліну. Потім ви будете обідати, а відразу після обіду я повернусь і заберу тебе. Мама завжди повертається».
7. Не піддавайтеся спокусі піти непомітно, утекти й не попрощатися
Це тільки посилить страх розлуки в довгостроковій перспективі. Якщо дитина заливається слізьми, скажіть їй спокійно:
  • «Я знаю, що ти не хочеш, щоб я йшла, та я повернусь відразу ж після обіду. Я помахаю тобі з вулиці. А Олена Петрівна підведе тебе до вікна, щоб і ти міг помахати мені».
Після цих слів відразу йдіть. Не піддавайтесь бажанню побігти назад і обійняти дитину, яка плаче. Можливо, вона почне махати вам лише за кілька тижнів, та ви завжди повинні махати їй. Приховуйте власний сум і демонструйте діловитість, щоби передати дитині вашу впевненість у тому, що вона зможе впоратися з розлукою.
8. Заздалегідь обговоріть з вихователем, що він буде робити, щоб заспокоїти й відволікти вашого малюка
Дуже важливо, щоб малюк знаходив утіху у вихователя, тому треба вибрати такого наставника, який би спокійно ставився до плачу дитини й не сварився на неї. Відволікання може бути ефективним тільки тимчасово, а в перспективі дитині потрібно мати можливість висловити своє «горе» із приводу розлуки з вами й заспокоїтись на руках у людини, яка знає, як переконати дитину в тому, що вона в безпеці. Тому одне лише відволікання – не найкраща стратегія.
З іншого боку, вихователю треба дбати й про інших дітей. Більшу частину емоцій дитина буде виливати на вас увечері або у вихідні. А завдання вихователя повинно полягати в тому, щоб допомогти дитині переключитися зі свого «нещастя» на той факт, що є багато чудових, веселих занять, якими можна займатись безпосередньо тут і зараз, і навіть без мами й тата. Тому потрібно заздалегідь спланувати, як і чим вихователь буде відволікати малюка, щоб він заспокоївся.
Деяких малюків заспокоює поточна вода, деякі люблять підходити до вікна й дивитись, як пташки клюють зернятка в годівниці, або танцювати на руках під певну музику. Діти можуть заспокоюватись по-різному, навіть під відео великих землерийних машин. Можливо, є певна іграшка, яку ваша дитина особливо любить, бере із собою з дому та грається нею в дитячому садочку.
Важливо переконатись у тому, що вихователь не припиняє спроби заспокоїти вашого малюка та знаходить до нього підхід, коли б це не знадобилось дитині. Малюк може припинити істерику, коли вихователь приверне його увагу до веселого заняття інших дітей і запропонує приєднатись до них («Дивись, як хлопці весело ліплять щось із пластиліну!»).
9. Не запізнюйтесь, коли приходить час забирати свого малюка
Якщо він закінчує обід, а ви ще не прийшли, як обіцяли, це погіршить становище у майбутньому, бо ви дасте дитині відчути, що не завжди виконуєте свої обіцянки, що неприпустимо, якщо ви хочете налагодити з нею надійний зв'язок.
10. Допоможіть малюку зрозуміти, що люди повертаються
Допоможіть йому зрозуміти, що той, хто «зникає», відсутній лише певний час і може знову з'явитися. Грайте в «ку-ку», хованки, пошук скарбів (ховайтесь так, щоб дитина легко змогла вас знайти). Читайте їй книги про розлуку й повернення.
11. Зробіть альбом під назвою «Люди, які мене люблять»
Зберіть альбом з фотографіями, на яких вашу дитину тримають на руках її близькі люди: тато, мама, бабусі й дідусі, вихователь, тітки й дядьки, двоюрідні брати та друзі. Додавайте в альбом фотографії з новими вихователями або вчителями. Часто переглядайте його разом з дитиною. Попросіть вихователя переглядати альбом разом з дитиною у вашій присутності. Багатьох дітей заспокоюють фотографії близьких, коли вони сумують за батькам.
12. Даруйте малюку свою любов і увагу, коли ви поруч
У кінці робочого дня ви можете хотіти прийняти гарячу ванну й випити склянку чаю, але в малюка до цього часу накопичується стільки потреби у вас, що треба приділити йому увагу в першу чергу. Звісно, він вимогливий. Він напружений, йому необхідна ваша спокійна, лагідна, чутлива присутність, щоб розслабитись і відпочити. Приготуйте найшвидшу та просту вечерю, підтримуйте в домі спокійну атмосферу, уникайте протиборства й шукайте можливості відновити зв'язок з дитиною. Намагайтесь дати їй привід для сміху, щоб розрядити напругу. І приділіть час для обіймів перед сном.
Ваш малюк, урешті-решт, переросте свій страх розлуки. Ця програма із дванадцяти кроків допоможе прискорити цей процес і зробити його більш легким і для малюка, і для вас!
13.Вибирайте у вихователі дитині добру й чутливу людину
Який головний критерій вибору вихователя чи няні для дитини? Дитині потрібна добра, лагідна людина, яка легко знаходить спільну мову з дітьми й допомагає їм відчувати себе захищеними. Тому вибирайте дошкільний заклад, у якому вихователі тепло й доброзичливо взаємодіють з дітьми та куди діти щасливо й охоче будуть ходити вранці. Не звертайте уваги на навчальну програму; шукайте такий дитячий садочок, де роблять акцент на емоційному й соціальному розвитку дітей. Прагніть до того, щоб дитина потрапила в таку групу, де дітей небагато. Чим менше дітей, тим більше часу вихователь зможе приділити потребам вашого малюка.
Бажано, щоб вихователі не змінювалися протягом дня. Дослідження виявили, що в малюків, які проводять у дитячому садочку цілий день, у другій половині дня виробляється високий рівень гормонів стресу на відміну від дітей, які перебувають у садочку до обіду. На щастя, є докази того, що в хороших дитячих установах, де дитина може налагодити надійний зв'язок з вихователем, діти не мають стрес високого рівня, а рівень кортизолу у крові малюків близький до рівня в домашніх умовах. Але це лише ще один доказ того, наскільки важливо, щоб діти могли розвинути надійну симпатію до своїх вихователів.





Проводимо «мозковий штурм» разом з дітьми

Навички, які дає «мозковий штурм», можна використати для вирішення реальних проблем



Томас Едісон одного разу сказав: «Щоб отримати велику ідею, потрібно, щоб ідей було багато».
Незважаючи на те що діти схильні до творчості та фантазії, їм іноді важко згенерувати безліч ідей для вирішення проблеми, що виникла. Найчастіше вони хапаються за перше, що спадає на думку, – ідею, запозичену ними з казок або телебачення. Але для креативного підходу до проблеми перша ідея, як правило, не підходить, оскільки в більшості випадків вона пов'язана зі штампами та стереотипами.
Діти, як і дорослі, мають потребу в допомозі, щоб вивільнити свій творчий і розумовий потенціал і запропонувати цілий ряд ідей у відповідь на будь-яку проблему. Саме для цих цілей і призначений так званий «мозковий штурм».
«Мозковий штурм» є творчим процесом. Це найкращий спосіб розглянути проблему з різних сторін. Учасникам він може принести багато радості, задоволення й натхнення. Ось деякі поради про те, як проводити «мозковий штурм» з дітьми:
  • «Мозковий штурм» з дітьми – це командний вид роботи. Як батьки ви берете на себе провідну роль: ставите запитання, приймаєте відповіді, заохочуєте ентузіазм і стимулюєте фантазію такими навідними питаннями, як «А якщо?».
  • Для проведення «мозкового штурму» бажано мати більше учасників, ніж просто ви й дитина. Постарайтеся залучити до процесу інших дітей, а якщо такої можливості немає, то інших членів сім'ї.
  • Зберіться разом з дітьми у сприятливій обстановці та поставте запитання, що б описувало наявну проблему, наприклад: «На наступному тижні у нашої бабусі день народження. Що ми можемо придумати, щоби зробити це свято для неї особливим?».
  • Беріть до розгляду всі ідеї й заохочуйте якомога більшу кількість відповідей такими словами, як «Чим більше, тим краще!», «Чудова ідея!», «А якщо спробувати по-іншому?», «Нічого собі!», «Що ще?». Беручи абсолютно всі ідеї, ви допомагаєте розкриватися творчості.
  • Якщо хтось буде розвивати свої ідеї на підставі чужих, це зовсім не повинно вважатись нечесним. Наприклад, якщо одна дитина передбачає, що виріже з кольорового картону листівку, а інша захоче намалювати на ній квіти, то ви можете об'єднати ці ідеї та створити гарну листівку із зображенням квітів – чудовий подарунок бабусі.
  • Навіть якщо ідея явно не буде працювати, запишіть її, не відкидаючи, оскільки вона може бути сходинкою (трампліном) до іншої, більш корисної та зрілої відповіді. І все ж при роботі з дітьми варто нагадати їм про те, що, здійснюючи «мозковий штурм», команда учасників переслідує конкретну мету, якої слід дотримуватись, не особливо відволікаючись на інші теми. При цьому вся сім'я, від 2 до 102-х років, має можливість висловити свої творчі ідеї та думки.
  • Візуалізуйте ідеї. Діти можуть краще зосередитись на своїх думках, якщо їм допомагає в цьому будь-яке зображення чи напис. Діти можуть використовувати їх у якості уявної відправної точки в міру того, як вони перебувають у пошуку нових ідей. Це може бути ім'я персонажа на аркуші паперу, або записані вже висловлені ідеї, або начерк обговорюваного персонажа.
  • Використовуйте фонову музику. Деяким дітям музика допомагає зосередитись. (Інших вона може відволікати. Це індивідуально.) Інструментальна музика здатна створити атмосферу, відповідну обговорюваній теми без відволікання уваги.
  • Допоможіть дітям вийти за рамки очевидного й банального. Наприклад, якщо всі придумують імена для подарункового ведмедика-супергероя, першою реакцією найчастіше буде ім'я «Суперведмедик». Вдячно прийміть цю відповідь і скажіть: «Чудова ідея! Але як ще ви могли б назвати нашого героя? Адже ви можете придумати що-небудь цікавіше!».
  • Після того як прийом ідей буде закінчено і всі вони будуть записані на папері, переходьте до їх обговорення. Почніть з найневідповідніших ідей і викреслюйте їх одну за одною, шанобливо аргументуючи таке рішення, доки у списку не залишаться найбільш конкурентоспроможні. Розгляньте їх з різних сторін, зважте та продумайте їхнє застосування.
  • Добре, щоб діти побачили, якого прогресу їм удалось досягти завдяки проведеному заходу.
  • Перш за все пам'ятайте, що «мозковий штурм» повинен бути веселим. Дивовижна енергія, що вивільняється у групі, допомагає дітям розкритись та окрилює їх. «Мозковий штурм» не тільки для дітей, а і для дорослих повинен асоціюватися з вибухом свободи, натхнення, творчості та ентузіазму.
Що дає «мозковий штурм» дітям?
  • Дитина відкриє для себе задоволення в тому, щоб розглянути проблему з різних точок зору. Практика цієї навички дасть дитині цінний інструмент для вирішення проблем.
  • Члени вашої родини стануть ще ближче один до одного у процесі веселого та творчого обміну ідеями. Коли дитина має можливість вільно висловлювати свої ідеї, і при цьому її ніхто не висміює, це допомагає їй розвивати креативність, довіру до оточення та впевненість у собі.
  • Навички, які дає «мозковий штурм», можна використати для вирішення багатьох проблем, як академічних, так і проблем реального життя, з якими ваша дитина може зіштовхнутись у сьогоденні або майбутньому.




Особливості творчого складу особистості

Мова піде про те, як зробити творчість звичкою та способом спілкування з навколишнім світом


Особливості творчого складу особистості


Отже, що ж таке творчість? Багато хто з нас уважає, що творчість – це здатність, яка була в нас в дитинстві, але давно втрачена, або доля обраних людей, якими ми можемо тільки захоплюватися здалеку.
Але наука довела, що творчі здібності закладені в кожному з нас. Важливо зрозуміти, що творчість багатогранна – на рівні мозку, особистості та творчого процесу – вона може виражатись різними способами, від глибоко особистого досвіду відкриття нової ідеї чи досвіду самовираження за допомогою слів, фотографії, моди й інших повсякденних творінь до робіт прославлених художників, які існують поза часом.
Нейрофізіологи, які вивчають творчі здібності, виявили, що творчість не активізує якусь одну певну частину мозку або навіть одну половину мозку, як стверджує міф про праву півкулю; у творчому процесі мозок задіяний повністю. Цей складний процес складається з великої кількості взаємодій когнітивної (як свідомих, так і несвідомих) та емоційної сфери з різними частинами мозку, призначеними для вирішення окремих завдань і роботи в команді для досягнення результату.
Отже, що ми можемо зробити, щоби підвищити нашу когнітивну гнучкість? У цій статті пропонуються поради про те, як необхідно правильно розвивати творчі здібності та відповідний їм склад розуму. Дані поради будуть корисні як дорослим, так і дітям.
1. Ігри, що вимагають уяви
Спостереження за дітьми, зайнятими творчими іграми, допомагає розкрити джерело вроджених творчих здібностей. У рольових іграх діти приміряють на себе численні ролі й в ігровій формі здійснюють управління емоціями та ідеями.
Коли дорослі приймають і культивують у собі дитяче почуття гри, це призводить до революційних змін у роботі.
Дослідження показують, що змішані форми роботи та гри справді створюють для дітей і дорослих найбільш оптимальне тло для навчання та творчості. Гра та внутрішня радість тісно пов'язані, їх взаємодія природним чином призводить до більшого натхнення, зусиль і творчого зростання.
2. Пристрасне захоплення
Захоплення найчастіше є наслідком досвіду або стосунків, які будь-яким чином спонукали нас до нього, і, звісно, воно дуже надихає. Часто людину творчо налаштовують емоції, але це тільки початок. Людям, які здійснюють свої творчі мрії, постійно доводиться гармонійно поєднувати хвилювання про майбутні результати з реалістичними стратегіями досягнення своєї мети, натхнення з важкою роботою, мрії з діями.
Коли хтось радить вам «Іди за своїми бажаннями», будьте обережні: крім того, що це одне з найбільш поширених кліше, це ще й не дуже корисна порада. Ви повинні шукати захоплення, яке знаходиться в гармонії з вашою справжньою сутністю й сумісно з іншими видами вашої діяльності. Величезне бажання довести тим, хто вас оточує, щось про себе, швидше за все, не призведе до творчості, оскільки воно ґрунтується на вашому прагненні уникнути проблем, які за несприятливих обставин можуть дійсно з'явитись. Тому, хоча ви повинні бути відкритими натхненню, не йдіть сліпо за своїми бажаннями та пристрастями. Переконайтеся, що ваша захопленість дійсно резонує з вами й вашими навичками.
3. Мріяння
Творчі люди знають, що мрії – це не марна трата часу, навіть якщо батьки та вчителі стверджують зворотне. Новітні наукові дослідження доводять, що мріяти дуже корисно. Ці заняття сприяють підвищенню творчого потенціалу, розвитку самосвідомості, перспективного планування, уміння міркувати й осмислювати власні враження та навіть здатність до співчуття.
Яким би марним не здавалося це заняття, мріяння не буває безглуздим – воно допомагає розвивати й покращувати творче мислення. Тому, коли наступного разу ви будете наполегливо працювати над творчим проектом чи робочим завданням, яке вимагає повного зосередження та творчих ходів, спробуйте кожну годину робити п'ятихвилинну перерву на мріяння. Спробуйте зайнятися чимось простим, що допоможе вашому мозку поринути у мрії, наприклад, прогулюватися, неуважно малювати або займатися прибиранням, і подивіться, як мріяння вплине на ваші ідеї й думки.
4. Усамітнення
Особистий простір є основною потребою багатьох творчих людей. У наші дні робочі звички, властиві людям мистецтва, отримали наукове обґрунтування й аргументацію: час, що проводиться в роздумах наодинці із самими собою, дійсно живить творчий розум.
Дуже важливо знаходити час для усамітнення, щоб давати собі простір для мислення, створення нових зв'язків і пошуку сенсу. На жаль, усамітнення дуже недооцінене в суспільстві, і тому багато людей уникають проведення часу на самоті. Ми схильні розглядати час, що проводиться на самоті, як витрачений даремно або як ознаку асоціальної або меланхолійної особистості. Але вміння отримувати задоволення й ефективно використовувати час наодинці із собою може спонукати до творчості, допомагаючи нам задіяти власні думки й налагоджувати зв'язок з нашим внутрішнім світом. Тому не треба боятися самотності, приймайте її!
5. Інтуїція
Інтуїція виникає з підсвідомих або спонтанних систем обробки інформації та значно впливає на те, як ми думаємо, розмірковуємо, творимо й поводимося в суспільстві. За останні тридцять років учені-дослідники у сфері когнітивних здібностей домоглися величезних успіхів, розвінчуючи міфи про силу підсвідомості, що призвело до визнання теорії дуального процесу мислення, або теорії «швидкого й повільного мозку». Інтуїція є частиною системи «швидкого» мозку.
«Швидкий» мозок структурно більш складний, ніж «повільний». Він допомагає нам пристосовувати та співставляти нову інформацію з наявними в нас структурами знань, розпізнавати комплексні моделі та придумувати нестандартні зв'язки, що призводить до більшої кількості оригінальних ідей і рішень. «Швидкий» мозок відіграє головну роль у створенні творчих ідей, у той час як неквапливий і розважливий «повільний» мозок більше задіяний в їх вивченні та перевірці для визначення сфер використання й застосування. І «швидкий», і «повільний» мозок дуже важливі.
6. Відкритість новому досвіду, враженням
Відкритість новому досвіду, враженням – прагнення до пізнавального освоєння й вивчення власного внутрішнього й зовнішнього світу – є єдиною найсильнішою й послідовною рисою характеру, яка передбачає творчі досягнення. Відкритість може бути інтелектуальною, яка характеризується пошуком істини та прагненням досліджувати ідеї й думки; естетичною, якій притаманно прагнути досліджувати фантазії й мистецтво та відчувати емоційне занурення у світ прекрасного; й емоційною, із прагненням досліджувати глибини людських емоцій.
Дослідження виявило, що бажання вчитись і відкривати, очевидно, значно сильніше впливає на якість творчої роботи, ніж чистий інтелект. Тому, якщо ви хочете розкрити свій творчий потенціал, шукайте нові творчі підходи або зовсім інші засоби вираження, або їдьте додому з роботи новим маршрутом, або шукайте нову групу людей з іншими інтересами й цінностями, в яких ви могли би повчитись. Відкритість новому досвіду може більш розкрити вашу інтегративну багатогранність – здатність розпізнавати нові моделі та знаходити зв'язки між, здавалось би, не пов'язаними між собою частинами інформації.
7. Залучення та усвідомленість
У той час як здатність до спостереження за тим, що відбувається, не відволікаючись і не виносячи суджень, є життєво важливою навичкою для тих, хто шукає радість і задоволення в житті, це вміння особливо важливе для творчих мислителів.
Велика кількість досліджень пов'язують усвідомленість – і як практику, і як рису характеру – з розвитком багатьох когнітивних і психологічних здібностей та якостей, таких як концентрація при вирішенні завдання та стійкість уваги, емпатія й співчуття, самоаналіз, самоконтроль, хороша пам'ять, здатність до навчання й емоційна стійкість. Багато з цих якостей дуже важливі для творчості.
Проте для оптимальної когнітивної гнучкості та творчості треба прагнути до балансу усвідомленості та мрійливості. Цікаво, що усвідомлена медитація, яка спирається на суб'єктивний досвід людини, як було доведено вченими, підсилює й активність, і функціональний зв'язок між нейронами, що відповідають за уяву. Тому спробуйте зайнятись усвідомленою медитацією або ненаправленою формою медитації, щоб розвинути ефективне мріяння й покращувати концентрацію уваги.
8. Сприйнятливість і чутливість
Якщо ми розглянемо творчість як якусь «сукупність точок», то чутливі люди – ті, в кого підвищена сприйнятливість до свого оточення, а також загострене сприйняття сенсорної інформації, такої як звук, світло й запах, живуть у світі, в якому існує і більше точок, і більше варіантів їх поєднання.
Чутливість (сприйнятливість) може бути даром Божим і прокляттям – вона може сприяти загостреному сприйняттю та призводити до емоційного перевантаження. Фахівці висловлюють думку, що ті, хто вміє стримувати бурхливий сплеск емоцій, який майже завжди супроводжує підвищену сприйнятливість, здатні трансформувати сире сприйняття в гостру проникливість.
Тому, замість того щоб намагатися стати більш незворушним, можна навчитись використовувати свою сприйнятливість для художнього вираження.
9. Перетворення несприятливої ситуації на перевагу
Досвід утрати, боротьби, страждання й поразки може стати потужним каталізатором особистісного зростання, творчості та глибокої трансформації. Часто через страждання ми вчимося співчувати, втрати вчать нас розуміння, а в боротьбі ми пізнаємо власну силу та красу.
Несприятливі події можуть примусити нас переглянути наші переконання й життєві завдання, і в цьому полягають їхня сила та творчий потенціал. Відчуваючи мінливості долі, наш мозок активно руйнує стару систему переконань, які більше не актуальні, і створює нову структуру смислових значень і самосприйняття. Для того щоб осмислити складні переживання, можна спробувати описати їх (необхідно писати від руки протягом 20-ти хвилин на день чотири дні поспіль), оскільки дослідженнями доведено, що таке заняття здатне послаблювати симптоми посттравматичного стресу й депресії, одночасно покращуючи деякі когнітивні функції, такі як короткочасна пам'ять.
Цікаво, що дослідження також виявило, що вкрай позитивні події, зокрема ті, які викликають почуття замилування, подиву, натхнення та зв'язку з чимось визначним, також можуть стимулювати творчість. Позитивні емоції підвищують психологічні ресурси людини, розширюючи фокус її уваги, надихаючи на нові думки й поведінку та стимулюючи творче мислення. Тому, якщо ви шукаєте творчий імпульс, ставтесь до всіх значущих моментів життя – і радісних, і негативних – як до потенційних джерел натхнення й мотивації.
10. Уміння мислити нестандартно
Творчих людей об'єднує їхнє небажання дотримуватися традиційних способів мислення й виконання завдань. Роблячи щось нестандартно, не так, як усі, такі люди приймають можливість невизначеності та невдачі, і саме цей ризик відкриває для них можливість справжніх інновацій.
Секрет творчої величі полягає в тому, щоб робити щось не за шаблоном, навіть якщо це шлях до невдачі. Метод спроб і помилок дуже важливий для інновацій, особливо на етапі генерування ідей. Фахівці, які вивчають творчість, виявили, що якість творчих ідей – це позитивна функція кількості: чим більше ідей генерується, тим більше шансів на те, що в результаті з них вийде шедевр. Робити по-іншому означає іноді робити щось погано або неправильно; прийміть це й не дозволяйте обережності ставати на шляху творчості.
Чи зможете ви або ваша дитина, дотримуючись усіх перерахованих вище порад, стати творчим генієм? Не обов'язково. Але коли в людині живе творець, якою б роботою ця людина не займалась, вона стає винахідливою, допитливою, сміливою особистістю, здатною виразити себе. Якщо ми приймемо свою творчу натуру, то допоможемо іншим людям зробити те ж саме. Ми допоможемо створити світ, який буде більш доброзичливий до духу творчості й у процесі зможемо знайти більш тісний зв'язок з іншими людьми й самими собою.
Скотт Баррі Кауфман, Каролін Грегуар

Немає коментарів:

Дописати коментар

Залиште своє запитання , враження чи прохання